دلیل استفاده از بوستر پمپ

دلیل استفاده از بوستر پمپ : تنظیم فشار آب داخل لوله ها معمولا یكی از عمده مشكلاتی است که در سیستم های آبرسانی شهری و یا روستایی همواره محسوس بوده است. و از ان جایی که همیشه میزان مصرف آب به شکل متغیر بوده است و این حالت دائما در حال نوسان و تغییر بوده است برای همین هم الگوی خاصی را هرگز نمی توان برای مصرف در نظر گرفت. علت نوسان آب در داخل لوله ها هم معمولا افزایش یا كاهش مصرف آب میزان و فشار آب داخل لوله ها است و این تغییرات باعث ایجاد مشكلات اساسی در سیستم های آبرسانی می شود و بسیار ممکن است تا با افزایش ناگهانی فشار آب تاسیسات یک ساختمان مسکونی و یا یک برج خسارت و اسیب زیادی را دچار شود.

دلیل استفاده از بوستر پمپ

در بعضی از نقاط شهر یا ساختمان ها معمولا كاهش فشار در بسیاری از مناطق نیز باعث قطع آب می شود. در این جا و برای جلوگیری از بروز چنین حالاتی و برای تامین فشار آب بهتر است تا به صورت كنترل شده از بوستر پمپ در یك سیستم پمپاژ، استفاده کرد.

لیست انواع برند های پمپ آب صنعتی و خانگی : پمپ آب

بوستر پمپ :

در تعریف بوستر پمپ باید بگوییم که این سیستم دستگاهی است به صورت موازی دو یا چند پمپ به یکدیگر متصل هستند و با کمترین انرژی و بالاترین راندمان توانایی ایجاد دبی و هد مورد نیاز را دارا هستند.

مطالعه ...  راه اندازی و روش به کارگیری بوستر پمپ ها

وظیفه بوستر پمپ : مهم ترین و اصلی ترین وظیف با توجه به الگوی متغیر مصرف ثابت نگه داشتن فشار لازم برای تامین شبکه مصرف می باشد.

برای همین تغییر فشاری برای هنگامی که در شبکه مصرفی وجود نداشته باشد به وجود نمی آید و پمپ های بوستر پمپ خاموش می باشند اما در صورتی که در شبکه مصرف فشار آفت کند اولین پمپ برای جبران این افت شروع به کار می کند و در صورتی که این پمپ هم قادر به تامین فشاری نباشد به همین ترتیب پمپ های دیگر هم وارد مدار می شود تا به این ترتیب در محدوده معینی فشار را ثابت نگه دارند. اما هنگامی که مصرف کم یا متوقف شود به ترتیب پمپ نیز از مدار خارج می شوند کلا با توجه به الگوی مصرف پمپ های بوستر به مدار وارد یا خارج می شوند. در همه زمینه ها از جمله در مصرف برق و در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی های دیگر معمولا اقدامات موثر تری انجام گردیده است.

موارد استفاده از بوستر پمپ

از این سیستم معمولا برای انتقال آب به سیستم های تاسیسات ساختمان های مثل برج ها، بیمارستان ها، مدارس، سالن های تفریحی ورزشی ، مجتمع های مسکونی و آپارتمانی، مصارف صنعتی و کشاورزی ، سیستم های آب یاری . . .

معمولا از بوستر پمپ برای اطفاء حریق و تامین آب صنعتی مورد استفاده در کارخانه ها و صنایع وابسته نیز استفاده می شود.

مزایای استفاده از بوستر پمپ

  • از جهت تنوع مصرف پوشش معمولا بوستر پمپ ها محدوده وسیعی را می دهند.
  • زمانی که نوسان های مصرف کننده بسیار زیاد باشد بهتر است تا از چند پمپ کوچک که به صورت بوستر پمپ هستند به جای استفاده از یک بوستر پمپ بزرگ استفاده می شوند تا بسته به نیاز بتوان تعدادی از آن ها را به کار وا داشت و از این طریق بتوان که از کار کردن بیهوده بقیه پمپ ها جلوگیری نمود در حقیقت استهلاک و مصرف انرژی به حداقل میرسد.
  • بوستر پمپ از اجزای مختلف تشکیل و به هم متصل شده است که با جدا کردن این اجزا می توان برای حمل و قرار دادن در مکان مناسب به سهولت نصب کرد.
  • با گذاشتن یک بوستر پمپ رزرو می توان که کارکرد دائمی بوستر پمپ را تضمین کرد تا وقفه ای در کارکرد سیستم هنگام خرابی یک بوستر پمپ رزرو وارد مدار می شود ایجاد نگردد.
  • بوستر پمپ قابلیت سرویس حین کار را دارد.
مطالعه ...  انواع پروانه پمپ

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

اجزای اصلی مشترک بوستر پمپ دور ثابت و دور متغیر عبارتند از:

  • مجموعه الکتروپمپ ها
  • شاسی اصلی
  • بخش مکش
  • بخش دهش

سایر اجزای اصلی بوستر پمپ

  • بوستر پمپ های دور ثابت : را تابلوی کنترل و فرمان دور ثابت منبع دیافراگمی و پرشر سوئیچ های حداقل و حداکثر فشار تشکیل می دهند
  • بوستر پمپ های دور متغیر عبارتند از : تابلوی کنترل و فرمان دور متغیر و پرشر ترانسمیتر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *