مخزن گاز

مخزن گاز ال پی جی ( LPG ) | خرید و قیمت مخزن گاز مایع ۱۴۰۲

لیست قیمت روز انواع مخزن گاز مایع (LPG) : مخزن گاز ال پی جی برای مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از مخزن گاز lpg در مناطقی که امکان دسترسی به گاز شهری وجود ندارد، بسیار رایج است. با استفاده از مخزن گاز می توان انواع گاز را ذخیره کرد و در صورت نیاز مورد استفاده قرار داد. در این مقاله قصد داریم در مورد مخزن گاز اطلاعات تکمیلی ارائه دهیم.

مخزن گاز مایع چیست؟

مخزن گاز محفظه ای است که به منظور فشرده سازی و نگهداری گاز طبیعی و مایع طراحی و ساخته شده است. در ساخت مخازن گاز از متریال های مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم و چدن استفاده می شود. این مخازن فشار بیش از PSI 15 دارند.

مخزن گاز

انواع مخزن گاز

مخزن گاز متناسب با نوع کارکرد و کاربرد آن انواع متفاوتی دارد که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

۱- مخزن گاز LPG

قبل از توضیح در مورد مخزن گاز LPG به معرفی گاز LPG می پردازیم. گاز LPG ترکیبی از دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان است که به حالت مایع نگهداری می شود.
مخزن گاز LPG به منظور نگهداری و تامین گاز مایع برای مصارف خانگی و صنعتی کاربرد دارد. از گاز ذخیره شده در مخزن گاز LPG برای شوفاژ، چراغ گازی و بخاری استفاده می شود. استفاده از این نوع گاز برای خودروها خطرناک است.

مزیت های مخزن گاز LPG

مخزن گاز LPG برای ذخیره سازی گاز مصرفی کاربرد دارد و مزیت های زیر را دارد:

  • مخزن گاز LPG در کشورهای مختلفی به صورت نامحدود تولید و ساخته می شود، از این رو این نوع مخازن گاز همواره در دسترس هستند.
  • مخزن گاز LPG از جنس فلز است و برای نگهداری گاز ۸ الی ۱۰ اتمسفر از استحکام قابل قبولی برخوردار است.
  • مخزن گاز LPG مجهز به شیر قطع جریان است و در صورت نشتی از ایمنی بالایی برخوردار است.
  • مخزن گاز LPG از از ورود مواد آلاینده مانند اسید سولفوریک یا ذرات کربن، به درون روغن جلوگیری می کند.
  • مخزن گاز LPG به دلیل کار کردن با سوخت گاز مایع هزینه ی تعمیرات و نگهداری کمتری دارد.

مخزن گاز مایع

۲- مخزن گازوئیل

مخزن گازوئیل از فولاد ساخته می شود و گنجایش آن ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ می باشد. ابعاد مخزن متناسب با ظرفیت آن طراحی می شود.

۳- مخزن گاز CNG

از مخزن گاز CNG به منظور نگهداری گاز طبیعی استفاده می شود. از مخزن گاز CNG برای سوخت رسانی خودروهای گازسوز استفاده می شود. مخزن گاز CNG به شکل کروی و استوانه ای طراحی می شود و دوسر مخزن به شکل نیم کره عدسی ساخته شده است. گاز سی ان جی فشار ۲۰۰ بار دارد و برای استفاده مناسب تر است.

انواع مخزن گاز CNG

در ساختار مخزن گاز CNG از جوشکاری استفاده نشده است. مخزن گاز CNG انواع متفاوتی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

۱- مخازن نوع اول

مخازن CNG نوع اول، تمام فلزی هستند و هیچ گونه درز یا جوشی ندارند و به صورت یکپارچه ساخته می شوند. در ساخت مخازن CNG نوع اول از فولاد کروم، مولیبدن، فولاد کربن و یا منگنز استفاده می شود و در ساخت آن از سه روش لوله، ورق صفحه ای و شمشال استفاده شده است. لازم توضیح است که در ساختار این مخازن از روش های خاص شکل دهی نیز استفاده می شود.

مخازن CNG نوع اول در مقایسه با مخازن دیگر وزن سنگین و قیمت پایین تری دارند. وزن این مخازن به ازای هر لیتر آب ۹۰٫۰ الی ۳٫۱ کیلوگرم می باشد.

۲- مخازن نوع دوم

مخازن نوع دوم با عنوان مخازن نیمه کامپوزیت یا کمرپیچ نیز شناخته می شوند. مخازن نوع دوم سی ان جی بدون درز هستند و از یک لایه آستری از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته می شوند.

لایه آستری در قسمت استوانه ای شکل مخزن CNG با استفاده از الیاف شیشه، کربن، آرامید یا مخلوطی از آنها که به رزین نیز آغشته می شود، پوشانده می شود. با کمک این روش ضخامت قسمت استوانه ای کمتر شده و در نهایت وزن مخزن در مقایسه با CNG نوع اول کمتر خواهد شد. وزن این مخازن برای هر لیتر ظرفیت آب، ۶۰ الی ۸۵ کیلوگرم است.

۳- مخازن نوع سوم

مخازن نوع سوم بدون درز هستند و از یک لایه آستری از جنس آلومینیوم ساخته می شوند. تمام لایه های داخلی مخازن نوع سوم از مواد کامپوزیتی ساخته شده اند. استفاده از ساختار کامپوزیتی، ضخامت فلزی مخزن را کمتر می کند و در نتیجه مخزن نوع سوم در مقایسه با مخازن نوع اول و دوم سبک تر خواهد بود.

تحمل فشار مخازن نوع سوم در مقایسه با مخازن نوع اول و دوم بیشتر است و وزن مخازن برای هر لیتر ظرفیت آب، ۳ الی ۴ کیلوگرم است.

۴- مخازن نوع چهارم

مخازن CNG نوع چهارم تمام کامپوزیت هستند. از لحاظ ساختار مخازن نوع چهارم مشابه مخازن نوع سوم هستند و تنها تفاوت آن ها در نوع و جنس آسترها است. آستر مخازن نوع چهارم از پلیمر بدون درز ساخته شده است و سطح آن تماما با کامپوزیت پوشانده می شود. محل نصب شیر و پورت های خارجی مخزن نوع چهارم آلومینیومی است که با بهره گیری از یک روش خاص به لایه ی داخلی آن وصل شده است.

ناگفته نماند که تغییرات دمایی و همچنین فشار داخل مخزن باعث اختلاف ضریب انبساطی آلومینیوم و مواد پلیمری می شود و ممکن است باعث جدا شدن این دو ماده از یکدیگر شود و مخزن نشتی داشته باشد و همین موضوع پیچیدگی ساخت این محصول را بیشتر می کند. این مخازن برای هر لیتر آب، وزن ۳ الی ۵ کیلوگرم دارند.

کاربردهای مخزن گاز

مخزن گاز به منظور ذخیره و فشرده سازی گاز می باشد و کاربردهای زیر را دارد:

  • زیر دریایی و سفینه های فضایی
  • عملیات معدن کاری
  • گیرنده های هوای فشرده
  • سیلندرهای غواصی
  • مخازن ترمز هوایی، قطار و خودرو
  • مخازن هیدرولیکی و پنو ماتیکی
  • ذخیره سازی گازهای مایع
  • پالایشگاه های نفت و پلانت های پتروشیمی
  • مخازن رآکتور هسته ای
  • برج های تقطیر

آزمون های مورد نیاز برای تایید ایمنی مخازن گاز

به منظور تایید ایمنی مخازن گاز یکسری آزمون ها و آزمایش هایی انجام می شود که به شرح زیر می باشند:

• آزمون محیطی

آزمون محیطی دمای بالا و پایین، تسریع گسیختگی تحت فشار، آتش گرفتگی و خورندگی مخازن را مورد سنجش قرار می دهد.

• آزمون چرخه عمر

آزمون چرخه عمر؛ چرخه فشار، نشت پیش از شکست و تست ترکیدگی مخازن را می آزماید.

• آزمون تحمل آسیب

آزمون تحمل آسیب به منظور سنجش سقوط، خرابی، تحمل فشار مخازن انجام می شود.

مهم ترین نکات برای خرید مخزن گاز ال پی جی

در زمان خرید مخزن گاز بهتر است به یکسری نکات توجه کنید تا متناسب با نیاز خود مخزن گاز با ایمنی و استحکام بالایی را خریداری کنید. برخی از این نکات به شرح زیر می باشند:

  • در ابتدا باید نیاز و هدف خود را مشخص کنید و متناسب با کاربرد و استفاده ای که از مخزن خواهید داشت، یکی از انواع مخازن را خریداری کنید.
  • مخازن گاز از جنس فولاد و آهن، چدن و آلومینیوم ساخته می شوند. مخازن گازی از جنس فولاد جزو متریال های اصلی هستند. علاوه برآن در ساخت مخازن از مواد کامپوزیتی نیز استفاده می شود که با الیاف کربن و نوعی پلیمر پوشانده می شوند و از مقاومت کششی بالایی برخوردارند و وزن سبک تری نیز دارند
  • ضخامت جداره مخازن از مهم ترین نکاتی است که در زمان خرید مخزن گاز باید به آن توجه کرد. مخازن گاز در جداره های نازک و ضخیم ساخته می شوند.
  • مخازن گاز شکل ظاهری متفاوتی دارند و به شکل استوانه ای، کروی و مخروطی در بازار موجود می باشند. اکثر مخازن به شکل استوانه ای هستند و شما متناسب با سلیقه ی خود یکی از آن ها را می توانید انتخاب کنید.
  • از مهم ترین نکاتی که در زمان خرید مخزن گاز باید به آن توجه کنید، محیطی است که باید مخزن در آنجا نصب شود. شما باید متناسب با فضا و محیط مخزن مناسبی را خریداری کنید.
  • در زمان خرید مخزن گاز باید به برند تولید کننده ی آن نیز دقت کنید تا معتبر باشد.

سخن پایانی

مخزن گاز مایع محفظه ای برای نگهداری و ذخیره کردن گاز طبیعی و مایع است. این مخزن انواع متفاوتی دارد که در این مقاله به صورت کامل هر کدام از مخازن را توضیح داده و به مزیت های آن ها را معرفی کردیم. علاوه بر آن در زمان خرید مخزن باید به یکسری نکات توجه کرد تا انتخاب مناسب تری داشته باشید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. برای تماس با کارشناس فروش می توانید از راه های ارتباطی زیر بهرمند شوید :

تماس با صنعت فا

ادرس خیابان شهید بروجردی به سمت دولت اباد بعداز پل ازادگان کوچه ظفرنو بنگاه عبدی پلاک ۱

واحد فروش بازرگانی :

۰۹۱۲۰۲۱۰۸۹۲

۰۲۱۳۶۶۱۶۱۵۳

 

 

گاو آهن , قیمت روز انواع گاو آهن دو , سه و تک خیش

گاو آهن , قیمت روز انواع گاو آهن دو , سه و تک خیش : گاو آهن برگردان دار که در اصطلاح عامیانه همان گاو آهن خالی نیز گفته میشود یکی از مهمترین وسیله های کشاورزی می باشد که برای شخم زدن زمین از آن استفاده می شود . در انواع مختلف طراحی و تولید شده اندکه نوع متداول و پر کاربرد آن همان گاو آهن پشت تراکتوری می باشد که در انواع تک خیش , دو خیش و بیشتر طراحی و تولید می شوند.

از دیگر انواع گاو آهن می توان به گاو آهن پشتر تیلری اشاره کرد که در انواع تیلیر می تواند نصب شود و بیشتر برای شخم زدن محیط های باغی کوچک و بین درختان مورد استفاده قرار می گیرد .

جهت خرید و سفارش انواع گاو آهن می توانید با کارشناسان ما در صنعت فا تماس بگیرید.

در زیر به برخی از نمونه های گاو آهن به همراه اطلاعات اشاره می کنیم .

گاو آهن باغی

 

گاو آهن دو خیش باغی

اطلاعات :

تعداد خیش : ۲

عرض کار : ۶۸-۸۰cm

حداکثر عمق کار : ۲۰cm

عرض برش تیغه: ۱۰cm

وزن : ۱۱۰ کیلوگرم

توان مورد نیاز: ۴۵hp

گاو آهن ۱۲ اینچ پشت تراکتوری

گاو آهن 12 اینچی

اطلاعات:

تعداد خیش : ۳

عرض کار: ۹۰-۱۰۵cm

حداکثر عمق کار: ۳۰cm

عرض برش تیغه: ۱۲-۱۴cm

وزن : ۳۳۰ کیلوگرم

توان مورد نیاز : ۶۰-۷۵hp

جهت کسب اطلاع از قیمت های روز فروش انواع گاو آهن با کارشناسان و مشاوران فروش ما در صنعت فا تماس بگیرید.

کلتیواتور

تیلر کلتیواتور | شخم زن دستی

تیلر کلتیواتور | شخم زن دستی

باید بگوییم که کلتیواتور در دو نوع مختلف تولید وبه بازار عرضه می گردد:

  • کلتیواتور بنزینی
  • کلتیواتوردیزل

کلتیواتور دستی | تیلر کولتیواتور ( شخم زن )

به این نوع از کولتیواتور ،تراکتور دو چرخ ویا تیلر کولتیواتور نیز گفته می شود که در انواع گوناگون وبا قدرت های مختلف تولید می شوند وجهت شخم زدن زمین های سخت وباغ هایی که تراکتور نمی تواند در بین درخت های آن حرکت نماید به کار برده می شود و مدل دو کاره آن را می توان برای درو کردن هم مورد استفاده قرار داد.

کلتیواتور

این نوع کولتیواتور یا همان کولتیواتور دستی را می توان با وسایل گوناگونی از جمله پمپ سمپاش ،تریلر ،پمپ آب ،چاله کن ،دروگر،نهر کن و… کوپل نمود.

در این دستگاه از بنزین ویا گازوئیل به عنوان سوخت دستگاه استفاده می شود.

کولتیواتور دیزلی| کولتیواتور گازوئیلی :

این نوع از کولتیواتور دارای تعدادی تیغهمی باشد که می تواند بنابر نیاز زمین را بین ۸تا ۳۵ سانتی متر شخم بزند.همچنین عرض کار کولتیواتور بین ۸۰ تا ۱۵۰ سانتی متر است.

 کولتیواتور بنزینی :

این نوع از کلتیواتور نیز مانند کولتیواتور دیزلی در اندازه های گوناگون وقدرت های مختلف تولید می گردند.

کلتیواتور دیزلی دردو دسته استارتی و هندلی تولید می شود.

انواع مختلف برندهای کلتیواتور در بازار موجود می باشند که از جمله ی ان ها می توان به :

  • کاما
  • هوندا
  • ویما
  • کویین
  • یورسیستم
  • چینی
  • و…

اشاره داشت.

کلتیواتور ویما چینی| Weima

شرکت چینی ماشین آلات کشاورزی و باغبانی ویما در سال ۲۰۰۳ در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع تاسیس شد و امروزه در حدود ۵۵۰ نیروی کار در این شرکت مشغول به کار می باشند . هدف از تاسیس ویما تولید و فروش محصولات کشاورزی مانند کلتیواتور بنزینی و گازوئیلی , موتور برق , موتور دیزل و سایر محصولات و ماشین آلات کشاورزی است . این شرکت دارای یک خط مونتاژ بسیار مدرن به همراه تجهیزات تست و آزمایش پیشرفته می باشد در حال حاضر بیش از ۱۰۰ اختراع برای این شرکت ثبت شده است که حدود ۴ مورد ثبت ملی شده است .

محصولات اصلی این شرکت عبارت است از : موتور های بنزینی , موتورهای دیزلی , ژنراتور ها , پمپ ها , پنجه گاز ها , لودر های کوچک و .. در زیر یکی از محثولات برتر این شرکت در زمینه شخم زنی (کلتیواتور ) محصولاتی را برای شما ارائه می کنیم .

کلتیواتور ویما

 

دستگاه نهرکن کشاورزی , قیمت نهرکن

دستگاه نهرکن کشاورزی : همان گونه که همه ما اطلاع داریم در باغبانی و کشاورزی برای انتقال آب به قسمت های مختلف مزرعه و باغ از نهر ها و جوی ها استفاده می گردد.و برای ایجاد این نهرها دستگاه های نهر کن را مورد استفاده قرار می دهند.این دستگاه متشل از دو خیش گاو آهن برگردان دار از ناحیه تیغه ها می باشد.تیغه گاو آهن برگردان دار لایه خاک را می کند و سپس آن را بر می گرداند و بعد به کنار می زند.

نهرکن

دو خیش گاو آهن با اتصال به همدیگر در قسمت پیشانی و برگرداندن خاک به دو طرف موجب ایجاد نهر و جوی می گردند برخی مواقع شاهد این امر می باشیم که کشاورزان در صورت عدم وجود دستگاه نهر کن ،به باز کردن خیش های اضافی گاو آهن برگردان دار اقدام کرده و با استفاده از یکی از خی ها با دو بار شخم زنی در جهت عکس هم و کنار هم ایجاد جوی ونهر می کنند.که از جهت اقتصادی و میزان تردد تراکتور در زمین کشاورزی به هیچ عوان این کار توصیه نمی گردد.شما عزیزان می توانید با یک بار استفاده از دستگاه نهر کن با یک بار عملیلت خاک ورزی نهر ها وجوی آب مورد نیاز خود را ایجاد نمایید .

نهر کن ها به سه قسمت قابل اتصال تراکتور نصب می گردند ودارای انواع گوناگون ثابت و قابل تنظیم می باشند.همان گونه که می دانید جوی های آب شامل دو نوع جوی اصلی و جوی فرعی می باشند که اغلب عمق و عرض جوی های فرعی به علت تقسیم آب ،کمتر از جوی اصلی می باشد.به همین خاطر با استفاده از نهر کن های قابل تنظیم می توان جوی های آب با عمق و عرض گوناگون را ایجاد کرد.

نهرکن پشت تراکتوری

ساختار دستگاه های نهرکن

این دستگاه ها شمال سه قسمت اصلی شاسی ،ساق یا پاشنه و عامل خاک ورز که همان تیغه های نهرکن هستند می باشند.

  • شاسی نهرکن : این شاسی ازقطعات فولادی متشکل می باشد و شاسی نهر کن پاشنه و عامل خاکورز نهرکن را به اتصال سه نقطه تراکتور وصل می نماید .
  • پاشنه ویا ساق نهرکن : پاشنه نهر کن یک قطعه ویا جان بسیار قوی می باشد که تیغه های نهر کن به آن وصل شده و روی شاسی دستگاه نصب می گردد.
  • تیغه های برگردان نهرکن : شامل دو خیش برگردان دار می باشد که از ناحیه تیغه به یکدیگر وصل هستند و ظیفه ایجاد نهر و جوی بر عهده ی آن ها می باشد.

چگونگی تنظیم دستگاه نهرکن:

همچنان که قبلاً هم اشاره کردیم ،نهرکن ها را در دو نوع ثابت و قابل تنظیم تولید می کنند همان گونه که از اسم نهر کن های ثابت نیز مشخص است ؛فاصله ی باله های نهر کن های ثابت نسبت به هم ثابت بوده و قابل تغیر نمی باشد.و عرض جوی هایی هم که با این نوع از نهر کن ها ایجاد می گردد نیز ثابت می باشد.وتنها می توان با تنظیم بازوی وسط اتصال سه نقطه ،میزان عمق جوی را می توان تغییر داد.اما باله های نهر کن های قابل تنظیم ؛دارای حالت لولایی بوده ومی توان به وسیله تنظیم پشت بند زاویه باله ها را بازتر یا بسته تر کرد.که این شرایط اجازه می دهد که بتوان جوی هایی با عرض و عمق گوناگون را ایجاد نمود.

نهرکن تیلر

از این نوع از نهرکن ها برای ایجاد جوی های کوچک در باغ ها استفاده می گردد. نهرکن های تیلر نیز مانند نهرکن های پشت تراکتوری در دو نوع ثابت و قابل تنظیم تولید می گردند .این نوع از نهر کن ها را می توان به همه تیلر کولتیواتور های بیش از ۵ اسب بخار وصل کرد جهت ایجاد جوی های عمیق تر با نهرکن های تیلری می توان با دو مرتبه خاک ورزی ،جوی با عمق بیشتر را به وجود آورد .این نوع از نهرکن ها با اتصال به تیلر های ۷ اسب بخار ، اسب بخار ،۱۰ اسب بخار ،۱۲ اسب بخار دارای عملکرد بهتری می باشند.و در این شرایط به هیچ عنوان موتور تیلر تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

انواع لودر کاترپیلار

انواع لودر کاترپیلار

انواع لودر کاترپیلار :  ( CATERPILLAR ) کاترپیلار” نام کمپانی عظیم و مشهوری که در تولید ادوات صنعتی و سنگین راهسازی , معدنی , حفاری و غیره فعالیت دارد .
لودر چرخ لاستیکی و یا به عبارتی wheel Loader از جمله تولیدات کاترپیلار نام آشنا می باشد . که در ایران و در بین تمامی اپراتور از نظر قدرت و داشتن کیفیت استاندارد توانسته برای خود جایگاه ویژه ای به دست بیاورد .
در صفحه ی کمپانی بزرگ در مورد آن توضیح داده ایم .

انواع لودر کاترپیلار

انواع لودر کاترپیلار

انواع لودر کاترپیلار

در زیر به معرفی اختصاری و همچنین سایزهای مربوط و مناسب برای این لودر ها را برای شما معرفی می کنیم .

– لودر کاترپیلار ۹۹۴ کی , CAT 994K

با لاستیک بادی به سایز : ۸۵ /۵۸ -۵۷

– لودر کاترپیلار ۹۹۳ کی , CAT 993K

با لاستیک بادی به سایز ۶۵ / ۵۰ – ۵۱

– لودر کاترپیلار ۹۹۲ کی , CAT 992K

با لاستیک بادی به سایز ۶۵ / ۴۵ – ۴۵ و در بعضی از سطوح های مختلف با سایز ۶۵ / ۵۰ – ۵۱

– لودر کاترپیلار ۹۹۰ کی , CAT 990K

با لاستیک بادی به سایز ۶۵ /۴۵ – ۳۹

– لودر کاترپیلار۹۹۸ کی CAT 998K

با لاستیک بادی به سایز ۶۵ / ۳۵ – ۳۳ و ۳۳R65/35

– لودر کاترپیلار ۹۹۸ اچ , CAT 998 H

با لاستیک بادی به سایز : ۶۵ – ۳۵ -۳۳ و ۳۳R65/35

– فلودر کاترپیلار ۹۸۶ کی , CAT 986K

با لاستیک بادی به سایز : ۵L25R5.29

– لودر کاترپیلار ۹۸۶ اچ , CAT 986H

با لاستیک بادی به سایز :۲۵R5.29 و ۵٫۲۹-۲۵

– لودر کاترپیلار ۹۸۰ ال , CAT 980L

با لاستیک بادی به سایز ۵٫۲۶-۲۵ و ۵٫۲۹-۲۵

– لودر کاترپیلار ۹۷۲ ال , CAT 972L

با لاستیک بادی به سایز ۲۵R5.26 و ۵٫۲۶-۲۵

– لودر کاترپیلار ۹۶۶ ال , CAT966L

با لاستیک بادی به سایز ۲۵R5.23 و ۵٫۲۳-۲۵

– لودر کاترپیلار ۹۶۲ ال , CAT 962L

با لاستیک بادی به سایز : ۲۵R5.23 و ۵٫۲۳-

– لودر کاترپیلار ۹۵۰ ال , CAT 950L

با لاستیک بادی به سایز : ۲۵R5.23 و ۵٫۲۳-۲۵

– لودر کاترپیلار ۹۳۸ کی , CAT 938K

با لاستیک بادی به سایز :۲۵R5.20 و ۵٫۲۰-۲۵

– لودر کاترپیلار ۹۳۰ کی , CAT 930L

با لاستیک بادی به سایز : ۲۵R5.20 و ۵٫۲۰-۲۵

– لودر کاترپیلار ۹۲۴ کی , CAT 924K

با لاستیک بادی به سایز : ۲۵R5.20 و ۵٫۲۰-۲۵ و ۲۵R5.17

– لودر کاترپیلار ۹۱۴ کی ,CAT 914K

با لاستیک بادی به سایز: ۲۵R5.17 و ۵٫۱۷-۲۵

– لودر کاترپیلار ۹۱۰ کی , CAT 910K

با لاستیک بادی به سایز ۱۷٫۵R25 و ۵٫۱۷-۲۵

– لودر کاترپیلار ۹۰۸ کی , CAT 908K

با لاستیک بادی به سایز :۱۸R70/405

– لودر کاترپیلار ۹۰۷ کی , CAT 907K ,

با لاستیک بادی به سایز : ۱۸R70/405

– لودر کاترپیلار ۹۰۶ کی , CAT 906K

با لاستیک بادی به سایز ۱۸R70/405

وب سایت صنعت فا , ارائه کننده تمامی تایرها با سایزهای مختلف و مناسب برای ادوات صنعتی و معدنی , راهسازی و علی الخصوص لودر های کاترپیلار از معتبر ترین برند ها و کمپانی های دنیا مانند :

میلشن , گودیر , بریجستون , یوکوهاما , مکسس و پرسا , جی تی ( گاجاتونگال ) بوتو , تراینگل , هنان , ادونس , آیلوس , اوزکا , سامسون , لاسا , پتلاس , اوتانی ,استارمکس , هانگا , تیرون , بی کی تی , تکینگ , آرمور , گودراید , لینگ لانگ , ام آراف ( ام آرال ) و کمپانی های معتبر دیگر ,

با مشاوران ما در صنعت فا جهت خرید و همچنین قیمت های روز برند های مختلف تماس بگیرید .

کاترپیلار یا پرکینز | مقایسه دیزل ژنراتور کاترپیلار با دیزل ژنراتور پرکینز

کاترپیلار یا پرکینز , مقایسه دیزل ژنراتور کاترپیلار با دیزل ژنراتور پرکینز : دو این برند یعنی دیزل ژنراتور کاترپیلار وپرکینز هر دو ازشناخته شده ترین برندهای فعال در بازار دنیا وصنعت دیزل ژنراتور هستند.

این دو برند چه تفاوت ها وچه شباهت هایی دارند؟وکدام یک از این دو برند دارای کیفیت بالاتری است؟

پرکینز و کاترپیلار آیا دو برند متفاوت می باشند؟

ما در ادامه این نوشته تلاش خواهیم کرد که یک نگاه اجمالی به موارد فوق داشته وسوالات مطرح در این مورد را تا حدی پاسخ گو باشیم.
باید به این نکته نیز اشاره کنیم که شما عزیزان می توانید موارد اشاره شده را مستقیما در سایت های کاترپیلار و پرکینز مشاهده نمایید لینک های مربوطه نیز در انتهای این بخش قید خواهدشد.

دیزل ژنراتور کاترپیلار

دیزل ژنراتور کاترپیلار

دیزل ژنراتور کاترپیلار یا پرکینز

در مقایسه دیزل ژنراتور کاترپیلار با دیزل ژنراتور پرکینز باید بگوییم که شرکت پرکینز ویا به بیانی دقیق تر موتورهای دیزل پرکینز به عنوان یکی از شرکت های تابعه از کمپانی بزرگ کاترپیلار می باشد.
فاین شرکت در حوزه تولید موتور دیزل جهت بازار های مختلف از حمله صنعت ،کشاورزی ،ساخت وساز ،انتقال مواد ،تولید برق و …فعالیت دارد.کمپانی پرکینز که مربوط به کشور انگلستان می باشد در سال ۱۹۳۲ شروع به فعالیت کرد ووتوانسته است که در طول سال های فعالیتش ،محدوده تولید موتور های خود را گسترش دهد وبه تولید هزاران موتور پایه دیزل وگاز سوز بپردازد(شما می توانید توضیحات کامل در این مورد را در بخش مربوط به تاریخچه تولید شرکت پرکینز مشاهده بفرمایید. Perkins Generator Diesel )

 

از سال ۱۹۷۰ برند پرکینز به واسطه کیفیت موتور های دیزل تولیدی ،به عنوان تامین کننده اصلی موتور های دیزل(Industrial) کاترپیلار بوده است.
این دو شرکت این همکاری وفعالیت را تا جایی ادامه دادند که تا بالاخره در سال ۱۹۹۸ دو شرکت نام برده رسما با حفظ نام وحیطه فعالیت ،در هم ادغام گردیدند.وامروزه
شرکت پرکینز با حفظ نام وبرند تجاری خود به عنوان یکی از زیر مجموعه های کاترپیلار Diesel Generator Caterpillar در حال فعالیت می باشد.

به خاطر همین هم است که در بسیاری از ماشین آلات کاترپیلار (بیل های مکانیکی ،لوو و…) موتور های دیزل پرکینز را مشاهده می نمایید.
ما در ادامه این نوشته تلاش کردیم که یک نگاه اجمالی بر روی بازه تولیدی دیزل ژنراتورهای کاترپیلار و پرکینز داشته باشیم.

این مواتور دیزل ها یعنی موتور دیزل های پرکینز با سری مربوط به خود شناخته می شوند وبعد از نام سری ظرفیت حجمی موتور (لیتر) در ادامه ذکر می شود.(چطور می توانیم دیزل ژنراتور های پرکینز را از نام ومدل آنها بشناسیم ) به عنوان نمونه موتور دیزل ۲۵۰۶A-E15TaG2 جزءسری ۲۰۰۰،موتور شش سیلندر ،۱۵ لیتری (۱۵۰۰ سیسی ) ودارای توربو شارژ وافتر کولر است . ولی در کاترپیلار اغلب موتور ها بر اساس اولویت حجم موتور نام گذاری می شوند.به عنوان نمونه دیزل بالا یی در کاترپیلار با خانواده C15 شناسایی می شود.که عدد ۱۵ در ان نشان دهنده ۱۵ لیتری بودن حجم موتور است.

و باید بگوییم که در این خانواده از موتور های دیزل پرکینز (سری ۲۰۰۰) تیپ ۲۲۰۶A-E13 دیزل پرکینز که موتوری ۱۳ لیتری می باشد در کاترپیلار با نام C13 و موتور دیزل پرکینز تیپ ۲۵۰۶A-E15 که موتوری ۱۵ لیتری می باشد در کاترپیلار با نام C15وموتور دیزل پرکینز تیپ ۲۸۰۶A-E18 که یک موتور ۱۸ لیتری می باشد در کاترپیلار با نام C18 شناخته می شود.تصویر زیر یک گوشه از Selector Chart پرکینز در بازه توانی ۴۰۰KVA تا۸۰۰KVA پرکینز به عنوان نمونه آورده شده است.

مقایسه دیزل ژنراتور کاترپیلار با دیزل ژنراتور پرکینز

شما می توانید در قسمت بالا مدل های مختلف از یک تیپ موتور پرکینز را مشاهده می کند.که بر اساس توان استند بای (Standby) خروجی مرتب شده است.شما می تواند در ادامه اطلاعات فایل فنی (Data Sheet) هر موتور دیزل در دو قاب پرکینز و کاترپیلار واملاحظه بفرمایید.

دیزل ژنراتور پرکینز

دیزل ژنراتور پرکینز

 

به این صورت ترتیب تشابه فوق برای مدل های خانواده ۲۸۰۶ پرکینز و موتور های دیزل C18 کاترپیلار نیز برقرار می باشد.
نمای فیزیکی یک مدل دیزل ژنراتور پرکینز KVA700 مدل ۲۸۰۶A-E18AG2 جهت نمونه آورده شده است که تا حدودی می تواند شما را در این زمینه راهنمایی نماید.
به غیر از موارد فوق در فایل های فنی دیزل ژنراتور های کاترپیلار و دیزل ژنراتور المپین (OLYMPINA) در بازه های گوناگون توان مستقیما به موتور دیزل پرکینز اشاره گردیده است.در حقیقت دیزل ژنراتور کاتر پیلار همان دیزل ژنراتور پرکینز با نام وبرند تجاری کاترپیلار و یا المپین است .لطفا به لیست موتور های پرکینز تا بازه KVA275 در شکل زیر دقت بفرمایید.

به عنوان مثال موتور دیزل پرکینز KVA22 مدل ۴۰۴D-22G دارای حجم موتوری ۲۲ لیتر (۲۲۰۰ سی سی ) است .این موزد از دیزل ژنراتور جهت ساخت دیزل ژنراتور کاترپیلار C22 و دیزل ژنراتور المپین GEP22-6 استفاده می شود که تصویرفایل فنی هر دو مدل در ادامه مطلب آورده شده است.(جهت استفاده فایل PDF کلیه اسناد می توانید از لینک انتهای بخش استفاه نمایید ویا هم که می توانید به صورت مستقیم عنوان هر موتور را در گوگل جستجو کنید.)

به همین صورت برای موتور دیزل پرکینز مدل ۱۱۰۴C-44TAG2 با توان خروجی KVA Standby110 حجم موتور ۴۴ لیتر نیز در زیر آورده شده است.

دلیل این همه تشابه بین دیزل ژنراتور پرکینز با دیزل ژنراتور کاترپیلار و یا المپین ادغام این شرکت ها در همدیگر می باشد.در حقیقت هر سه برند معروف پرکینز،المپین وکاترپیلار را می توان جز هولدینگ کاترپیلار به حساب آورد.

دستگاه زغال فشرده GCBA , دستگاه زغال ساز جی سی بی ای

دستگاه زغال فشرده GCBA , دستگاه زغال ساز جی سی بی ای , قیمت دستگاه زغال ساز GCBA , دستگاه زغال فشرده ساز  چینی جی سی بی ای : یکی از مدل های دستگاه زغال فشرده ، دستگاه جی سی بی اِی است. این دستگاه به نوعی طراحی شده است که با سیستم کنترل دما و حرارت خودکار می باشد. به وسیله ی این دستگاه میتوان مواد زیستی متفاوت را تبدیل به حفره های چهار گوشه یا شش گوشه نمود.

جهت خرید انواع دستگاه زغال ساز چینی با کارشناسان فروش ما در صنعت فا تماس بگیرید

موتور دیزل

دستگاه زغال ساز gcba

مشخصات فنی GCBA

جهت خرید انواع مدلهای دیگر دستگاه زغال ساز می توانید وارد لینک زیر شوید

دستگاه زغال فشرده

دستگاه زغال فشرده به وسیله باقی مانده های محصولات کشاورزی و پسماندها چوب درختان ، در رطوبت زیر ۱۵ درصد، زغال فشرده را تولید می نماید. پسماندهای چوبی به وسیله این دستگاه زغال فشرده ی کوچک تبدیل به زغال فشرده می شوند تا برای تولید انرژی و همچنین کاربردهای گرمایشی از آن ها استفاده نمایند. اصلی ترین منبع انرژی زغال فشرده نیست ولی این گزینه میتواند برای سوخت زغال سنگ به عنوان یکی از بهترین جایگزین ها باشد. می توان گفت که زغال فشرده به عنوان زغال زیستی نیز بوده است.

با استفاده از این دستگاه ، زغال فشرده ی تولید می گردد که فایده های زیادی داشته است و می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. زغال فشرده الودگی زیستی نداشته است
  2. مزیت های اقتصادی به همراه داشته است
  3. زغال فشرده دوست دار طبیعت می باشد
  4. قابل بازیافت است و تجدید شدنی می باشد.
  5. و…

ویژگی های دستگاه زغال فشرده (مدل جی سی بی اِی ) چینی

قدرت موتور : ۱۸٫۵ کیلو وات

وزن دستگاه: ۵۶۰ کیلوگرم

نیروی گرما دهنده الکتریکی : پنج کیلو وات

گارانتی دستگاه: عموما برای این دستگاه یک سال گارانتی در نظر گرفته می شود

ابعاد کلی محصول های که به وسیله دستگاه زغال فشرده تولید می شود، ۱۶۰۰ در ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ میلی متر می باشد.

می توانیم بگوییم در برابر چوب و  فرآورده های زیستی دیگر ، زغال فشرده میتواند منجر به ازاد کردن گرمای بیشتر و انرژی زیادتری شود. یکی از پسماندهای رایج در کشاورزی، پوسته بادام زمینی می باشد که میتواند برای تولید زغال فشرده بسیار گزینه ی مناسبی به شمار بیاید.


حتما شما هم میدانید که میتوان به واسطه دستگاه زغال فشرده این امکان وجود داشته است که انرژی تولید گردد. یکی از کارهای که بسیار مهم و قابل اهمیت ، تولید زغال فشرده می باشد که با دستگاه های زغال فشرده صورت می گیرد. چون با استفاده از زغال فشرده تهیه و تولید انرژی نیز امکان پذیر می باشد. زغال فشرده در مقایسه با دیگر سوختها می تواند گرما و انرژی زیادتری را تولید نماید و البته فضای کم تری را نیز اشغال می نماید. شما می توانید با مطالعه ادامه این پست، با یکی از مدل های دستگاه زغال فشرده آشنا شوید. با ما همراه باشید…

دستگاه زغال ساز چینی

مواد زیستی که در تولید زغال استفاده می شود :

این مواد شامل گزینه های زیر می باشد:

  • شکر
  • ساقه نی شکر
  • چای
  • درختان میوه
  • پسماندهای چوبی
  • ساقه نخ

می توانیم بگوییم که این مدل دستگاه زغال فشرده در دستگاه های  زغال فشرده به عنوان نسل سوم به شمار می رود و بسیار پر قدرت بوده و مستحکم می باشد. از جمله خصوصیت های این دستگاه که سبب شده تا صنعتگران به آن دقت بسیاری داشته باشند میتوانیم به کارکرد ساده، طراحی های زیبا و عملکرد فوق العاده عالی آن اشاره کرد البته نباید طراحی مناسب آن را نیز فراموش نمایید.

مدل جی سی بی سی دستگاه زغال ساز چینی

دستگاه زغال ساز GCBC

مشخصات فنی GCBC

دستگاه زغال فشرده خصوصیت های زیر را دارد:

ظرفیت خروجی : ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم

قدرت موتور : ۱۸٫۵ کیلو وات و ۳۶۰ ولت

قدرت گرمایش برقی دستگاه زغال فشرده: ۲٫۲ کیلو ولت ضرب در ۲

اندازه زغال فشرده ی که تولید می شود نیز ۶۰/ ۵۰ میلی متر می باشد.

مراحل ساخت زغال فشرده

زمانی که پروسه زغال فشرده شروع می شود، مواد اولیه با فشار بسیار زیادی ، فشرده میگردند و سپس زغال فشرده به شکل های ۴ گوش و گردی تولید می گردد تا در تهیه و تولید انرژی گرمایشی آنها را مورد استفاده قرار بدهند. برای چنین موقعیتهای چوب ها و اکثر پسماندهای کشاورزی برای اینکه تحت فشار قرار بگیرند بسیار مناسب تر می باشند و البته چگالی آن ها نیز زیادتر بوده است.

در طول پروسه فشرده سازی میزان افزایش حرارت و دما انجام می شود و ماده چوب یا همان لیگنین ذوب می گردد و ماده چسبناکی حاصل می شود که سبب می شود تا ذرات به هم بچسند. بهتر است مواد اولیه دارای رطوبتی مابین ۶ تا ۱۶ درصد باشند.

همانطور که اشاره شد برای کاربردهای مختلفی از زغال فشرده استفاده می گردد و برای تولید زغال فشرده ، تهیه نمودن چنین مواد اولیه بسیار راحت بوده است. استفاده نمودن از دستگاه زغال فشرده بسیار ساده و آسان بوده و همچنین اقتصادی نیز می باشد.

دستگاه زغال فشرده

دستگاه زغال فشرده , قیمت دستگاه زغال ساز

دستگاه زغال فشرده , قیمت دستگاه زغال فشرده ساز , دستگاه زغال فشرده با قالب مکانیکی , فروش دستگاه زغال فشرده  , بهترین نوع دستگاه زغال ساز – صنعت فا : به وسیله ورقه های نازک چیپس ،زغال فشرده تولید می شود. برای چسبیدن این ورقه ها به یکدیگر از هیچ نوع چسبی استفاده نمی شود و تنها به وسیله ی نیروی زیاد و فشار به یکدیگر می چسبنند و فشرده می شوند و تبدیل آن ها به سوخت انجام می گردد.

جهت خرید بهترین نوع دستگاه زغال ساز با کارشناسان فروش صنعت فا تماس بگیرید

دستگاه زغال فشرده

جهت آشنایی با انواع دستگاه خاک اره ساز و پودر کن چوب جهت تولید زغال فشرده مرغوب نیز وارد لینک زیر شوید :

دستگاه چوب خرد کن

مزیتهای زغال فشرده

زغال فشرده نسبت به دیگر سوختهای فسیلی فواید زیادتری دارد که می توان به میزان گوگرد کم تر و خاکستر اشاره نمود. افزون بر این موارد ترکیب های در زغال فشرده وجود داشته است که تولید انرژی فوق العاده ی را به همراه دارد و فضای کم تری را اشغال خواهد کرد و گرمای زیادتری را ازاد می نماید. به همین جهت در تهیه و تولید انرژی ، زغال فشرده نقش بسزایی داشته است.

دستگاه زغال فشرده

همانطور که اشاره کرده ایم این دستگاه مزیت های زیادی برای استفاده کنندگان به همراه داشته است و میتواند نیروی زیاد و فشار بالایی را تحمل کند و در اصل برای تولید قطعات فلزی توپی شکل میتوان از دستگاه زغال فشرده استفاده کرد که البته میتوان بر این اساس تشخیص داد که انبوه براده های ذوب شده ، فلزات اهن دار هستند یا خیر.

دستگاه زغال ساز

با افزایش ارزش افزوده براده های معدنی به کورههای مذاب فرستاده میگردند. برای اینکه تمامی مواد فلزی استخراج شده را انبار کرد برای ذوب به مواد کمکی نیاز داشته است که میتوان گفت شامل موارد زیر بوده و چنین مواردی باید وجود داشته باشد تا استفاده از دستگاه زغال فشرده محیا گردد:

  • خاکستر بادی
  • فلزات نیم سوخته
  • خاکستر آلمینیوم
  • رسوبات
  • پوسته اکسید
  • براده های معدنی منگنزی
  • و…

استفاده از دستگاه زغال فشرده چه فوایدی داشته است:

  • کارکردی آسان و ساده
  • ساختار محکم و بهره وری بالا
  • نصب آسان
  • به صرفه بودن دستگاه
  • از نظر کاربردی قابل اطمینان
  • و…

آشنایی با دستگاه زغال فشرده با قالب مکانیکی

یکی دیگر از دستگاه های که در فرآیند تهیه زغال فشرده مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه زغال فشرده با قالب مکانیکی است که میتوانید به وسیله ی آن بسیاری از توده های زیست محیطی را به زغال فشرده تبدیل نمایید. این توده ها می توانند شامل مواردی چون ورقه ها، خاک اره، پسماندهای درختان و … باشد.

زغال ساز قالب مکانیکی

جالب است بدانید یکی از اقتصادی ترین راههای که می تواند به وسیله ی آن تهیه و تولید انرژی گرمایشی را انجام داد، استفاده از پسماندهای طبیعی در فرآیند تبدیل زغال فشرده می باشد.

همانطور که اشاره کرده ایم در پروسه تولید زغال فشرده از دستگاه زغال فشرده مکانیکی استفاده می گردد که شامل موارد زیر می باشد:

–    خرد کردن
–    فشرده کردن
–    ذوب کردن
–    شکل دهی

دستگاه زغال فشرده با قالب گیری مکانیکی چه ویژگی های دارد؟

  • مدل دستگاه زغال فشرده GC-MBP-100
  • قدرت موتور دستگاه زغال فشرده: ۴۵ کیلو وات
  • وزن دستگاه زغال فشرده مکانیکی: ۷۰۰۰ کیلوگرم
  • چگالی دستگاه زغال فشرده مکانیکی : ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلوگرم

ابعاد زغال فشرده که با دستگاه زغال فشرده مکانیکی تولید می شود: هشت میلی متر و هفتاد میلی متر می باشد.

پیش از اینکه بخواهید مواد اولیه را به زغال فشرده تبدیل نمایید نیاز است که برخی از آن ها شکسته شوند یا خرد گردند. مواد اولیه ی مناسب می باشند که اندازه ی آن ها ۲۰ میلی متر باشد. البته برخی از اقلام مثل پوست فندق و … نیاز نیست که خرد گردند.

برای این مواد رطوبت مورد نیاز که مناسب باشد بین ۱۰ الی ۲۰ درصد می باشد. زمانی که قطعات و مواد در دستگاه زغال فشرده در حال بالا بردن هستند باید آن ها پیچیده شده و بعد به ورودی دستگاه زغال فشرده وارد گردند و سپس به صورت زغال فشرده شکل خواهند گرفت.

دستگاه زغال ساز قالب مکانیکی

دستگاه زغال فشرده مکانیکی چه خصوصیتهای داشته است:

این دستگاه دارای خصوصیت های مختلفی است که می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم :

  1. زغال فشرده با انواع متفاوتی از توده های زیست محیطی تولید می گردد.
  2. برای اینکه با دستگاه زغال فشرده مکانیکی تولید زغال فشرده انجام شود، از مواد طبیعی استفاده می گردد. در تولید زغال فشرده مواد اولیه مختلف نقش های مهمی داشته اند. یکی از این موارد که بسیار مهم نیز می باشد، خاک اره می باشد.
  3. ساختار محکم و مقاوم ، استفاده طولانی مدت از دستگاه زغال فشرده
  4. این دستگاه را همان طور که اشاره کرده ایم برای طولانی مدت می توان استفاده کرد و بسیار با قدرت و بسیار محکم است.

موارد استفاده از دستگاه زغال فشرده : در یک جمله می توان بگوییم که یکی از بهترین دستگاه ها برای افرادی است که دوستدار محیط زیست هستند. این دستگاه می تواند منجر به حل تمامی مشکلات زیست محیطی شود و البته منبع های انرژی زیادی را نیز تولید می کند. زغال فشرده ی که توسط این دستگاه تولید می شود از پسماندهای کشاورزی و زیستی است که با در دما بالا و فشار زیاد فشرده می شوند.

از پسماندهای جنگل ها و کشاورزی برای تولید زغال فشرده سبز استفاده می شود که این اقلام به عنوان مواد اولیه برای دستگاه محسوب می شوند.

چگونگی کارکرد دستگاه زغال فشرده

همانطور که اشاره کرده ایم این دستگاه برای اینکه تولیدات خودش را داشته باشد به مواد اولیه جنگل ها نیاز داشته است و می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پسماندهای ریزه سبز
  • تفاله نیشکر
  • پوسته ی بادام
  • ساقه ی پنبه
  • پوسته برنج
  • گل چای
  • خاک اره
  • و…

برای اینکه این مواد به یکدیگر چسبیده شوند از هیچ گونه چسبی استفاده نمی کنند به همین دلیل محصول نهایی که تولید می شود بسیار ارگانیک بوده و کاملا طبیعی می باشد. به همین جهت می توان در اجاق ها و کوره ها و حتی دیگ های بخار از این محصولات استفاده کرد. تولیدات زغال فشرده که به وسیله این دستگاه ها تولید می شوند ، از تولیدات زغال سیاه بسیار زیادتر می باشند.

عملکرد زغال فشرده

تولید کنندگان زغال فشرده از دستگاه های زغال فشرده سوپر ۷۰ و جومبو ۹۰ استفاده می کنند که البته این مدل دستگاه ها بسیار محبوب و معروف بوده و به همین دلیل تولیدکنندگانی زیادی به سراغ استفاده از آن ها رفته اند. بیشتر افرادی که میخواهند به تولید زغال فشرده بپردازند این مدلها را انتخاب می نمایند چرا که آن ها هیچ نوع آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند و برای هر کسی که دوستدار طبیعت است گزینه ی بسیار خوبی به شمار می رود.

اگر قصد تولید زغال های فشرده با مواد اولیه ی باشد که بزرگ هستند می توان از دستگاه زغال فشرده جومبو ۹۰ استفاده نمود ولی اگر قصد تولید با مواد سایز متوسط وجود دارد میتوان سوپر۷۰ را گزینه ی خوبی به شمار بیاوریم. این دستگاه ها به دلیل خصوصیتهای زیادی که داشته اند بسیار معروف شده اند و افراد زیادی از آن ها استفاده می کنند. دستگاه زغال فشرده به وسیله منابع طبیعی همه ی تولیدات خودش را انجام میدهد و به هیچ نوع مواد معدنی یا شیمیایی نیاز نداشته اند.

دستگاه تست تشخیص خلوص

فروش دستگاه تست تشخیص خلوص و سختی آب آشامیدنی

فروش دستگاه تست تشخیص خلوص و سختی آب آشامیدنی , دستگاه TDS متر , دستگاه تست سختی آب , صنعت فا : با توجه به هشدار هایی که دانشمندان درباره آب های آلوده داده اند و با توجه به انتشار مقالات و دیدگاه ‌های علمی زیاد، در این باره بیشتر مردم متوجه شدند که آب ‌های مورد استفاده‌ی ما آلودگی ‌های زیادی دارند و با توجه به این که سختی آب در هر منطقه‌ی، متفاوت است و همچنین هر منطقه آلاینده‌ های مختلفی وجود دارد. از این رو مردم باید در خرید دستگاه ‌های مختلف تصفیه آب شناخت نوع سختی آب و آلاینده ‌های آب اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله مطالبی را درباره ی ابزار های مختلف و دستگاه تشخیص خلوص آب و یا تست آب به منظور شناخت نوع سختی و سلامت و آلاینده‌ های آب را بیان می کنیم.

 دستگاه تست تشخیص خلوص و سختی آب آشامیدنی

با توجه به این که برای تست سلامت آب های آشامیدنی هیچ گاه یک دستگاه تست آب تصفیه شده وجود ندارد که به صورت خاص به بررسی همه‌ی المان‌ ها و فاکتور های مورد نیاز آب بپردازد؛ و این که تمام دستگاه‌ های تست سلامت آب از نظر میکروبی ، باکتری، ویروس ‌ها و مواد شیمیایی آب را مورد بررسی قرار می دهند و یا موردی که بررسی می شود این است که آیا شرایط فیزیکی و یا سختی مورد بررسی را دارد؟

آب می بایست که از نقطه نظر های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و فراموش نکنیم که مقدار سختی آب همیشه، نشان‌ دهنده‌ی کیفیت آب تصفیه شده نیست و آب باید از نظر شیمیایی و میکروبی هم تست شود. درباره ی بررسی و تست آب تصفیه شده از نظر میکروبی باید بگوییم که این بررسی یعنی بررسی و تست آب تصفیه شده از نظر باکتریایی، و تشخیص باکتری‌ هایی هم چون توتال کلی فرم، یا فیکال کلی فرم و بخصوص اشرشیا که همگی این باکتری ها از مهم‌ ترین باکتری ‌های آلوده‌ کننده‌ی آب می باشند که این باکتری ها در صورت وجود در آب می تواند که باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی انسان شود.

درباره ی بررسی آب از نظر سختی هم باید بگوییم که هدف از این بررسی تشخیص فلزات سنگین در آب، کلسیم، نیترات، سدیم و . . . که مقدار زیاد این نوع عناصر در آب هم برای سلامتی مضر است.

دستگاه تشخیص سختی آب

دستگاه تشخیص سختی آب

روش‌های تست مواد شیمیایی موجود در آب

به طور کلی برای تست آب تصفیه شده از نظر شیمیایی سه روش وجود دارد:

استفاده از نوار های تست

مهم ترین موردی که این نوار ها کاربرد دارند برای تشخیص میزان مواد شیمیایی در آب است درباره ی این نوار ها باید بگوییم که نوعی نوار باریک و کوچک هستند که در مجاورت با هرگونه مواد شیمیایی این نوار ها تغییر رنگ می‌دهند و هر چه که پر رنگ‌تر باشند، غلظت مواد شیمیایی بیشتری را نشان می ‌دهند. در این نوار ها رنگ نشان ‌دهنده نوع ماده شیمیایی می باشد. در این ازمایش و برای این کار باید یکی از کاغذ های تست مواد شیمیایی را در آب کنار کیت تشخیص رنگ مواد شیمیایی، قرار دهید تا نوع آلاینده را برای شما مشخص کند. با توجه به این که استفاده از این نوار ها بسیار ساده می باشد اما نکته ای که بسیار مهم است این روش دقت سایر روش‌ ها را ندارند.

کیت دیسک‌ های رنگی

با استفاده از این دستگاه که در واقع نوعی دستگاه تشخیص خلوص آب از مواد شیمیایی می باشد و بسیار راحت طیف گسترده‌ای از آزمایشات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای انجام این ازمایش در ازمایشگاه کاربر نوعی پودر را در ظرف آزمایشگاهی می‌ریزد و آن را در جعبه‌ی پلاستیکی مخصوص قرار می‌دهد. زمانی که آب با این مواد در مجاورت باشد پودر تغییر رنگ می‌دهد که این به دلیل وجود نا خالصی ‌های شیمیایی است. در ادامه کاربر با چرخاندن دایره‌ی رنگی دستگاه، رنگ مشابه با رنگ کیت را پیدا می‌کند و با اطلاعات کیت غلظت مواد شیمیایی آب را تشخیص می‌دهد. با توجه به تنوعی که این دستگاه‌ های تشخیص خلوص آب دارند از همین رو برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است تا کمی منتظر بمانید در مقایسه با روش قبلی این روش بسیار دقیق‌تر است.

دستگاه ‌های دیجیتال تشخیص مواد شیمیایی آب

با توجه به کاربرد دستگاه های تشخیص مواد شیمیایی از همین رو برای اندازه گیری مواد شیمیایی موجود در آب دستگاه‌ های دیجیتال قابل حمل و دقیقی وجود دارد که جز دقیق ‌ترین دستگاه تشخیص خلوص آب می‌باشند.
با توجه به قیمت بالایی که دارند تست آب با این دستگاه بسیار دقیق می باشد. این دستگاه‌ های تشخیص خلوص آب نیاز به کالیبراسوین دوره‌ ای دارند. مهم ترین کاربرد این دستگاه ها برای تشخیص نوع آلاینده ‌های شیمیایی آب و درصد مواد شیمیایی داخل آب است و همان طور که گفتیم با استفاده از این دستگاه می توانید که به راحتی خلوص آب تصفیه شده‌ ی خود را همواره مانیتور کنید.

دستگاه اکولایزر یکی از این نوع دستگاه‌ های دیجیتال است که این دستگاه با داشتن کیت‌ های رنگی مخصوص به راحتی نوع آلاینده و درصد آلودگی شیمیایی آب را به کاربر نشان می دهد. با توجه به کاربرد این دستگاه امروزه در برخی از دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی هم از این دستگاه‌های اکولایزر قرار می دهند تا آب تصفیه شده را از نظر مواد شیمیایی بررسی ‌کنند.

دستگاه تست تشخیص خلوص

دستگاه تست تشخیص خلوص

اندازه‌گیری سختی آب

در تعریف آب سخت باید بگوییم که آبی که دارای بیشترین مواد معدنی مانند کلسیم، آرسنیک، نیترات، سدیم، فلزات سنگین و . . . باشد. آب سخت است که این آب در نقطه‌ی مقابل آب نرم قرار دارد. شایع ‌ترین عنصر سخت‌کننده‌ی آب نیز کلسیم می باشد

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

درباره ی خطرناک بودن سختی آب دقیقاً نمی‌توان که آن را از گروه‌ های خطرناک موجود در آب دانست زیرا که این عناصری که باعث سختی آب می شوند خطرات بهداشتی را ندارند؛ اما در صنایع و تأسیسات می‌تواند که این آب رسوب ‌زا و مشکل ‌آفرین باشد. اگر بخواهیم که یک تعریف ساده از سختی آب بگوییم سختی آب همان گچ‌ ها و رسوباتی است که در کتری و یا ته چایی ما دیده می ‌شوند. از این افرادی که پتانسیل سنگ‌ سازی در کلیه‌ های خود را دارند بهتر است از آب نرم شده برای نوشیدن استفاده کنند.

انواع مختلف سختی آب

به طور کلی سختی آب را می‌ توان در دو گروه طبقه‌ بندی کرد که عبارتند از:

* سختی آب موقتی
* سختی دائمی آب

سختی آب موقتی : درباره ی سختی آب موقت باید بگوییم که این سختی به علت وجود مواد معدنی بی‌کربنات حل شده در آب به وجود می‌آیند. همان طور که از اسمش مشخص است قابل رفع است و می‌توان با اضافه کردن یک فیلتر آهک و یا با یک فرآیند تصفیه‌ی ساده سختی را از بین برد و آب راحت نرم می‌ شود.

سختی دائمی آب: این نوع سختی که از وجود نوعی مواد معدنی در اب به وجود می آید و به راحتی هم از آب گرفته نمی شود. از این رو یون ‌هایی که باعث سختی دائمی آب می ‌شوند را باید تنها با استفاده از دستگاه تصفیه آب مخصوص که از فیلتر های RO یا اسمز معکوس بهره می ‌برند و یا برخی از سختی‌ گیر های رزینی تا حدود زیادی از بین برد.

این آب ‌ها برای نوشیدن مناسب نیستند و کیفیت بالایی را ندارند و از همین رو هم قبل از تصفیه و هم بعد از تصفیه آب باید تست شوند. تست آب تصفیه شده از نظر سختی راه‌ های زیادی دارد که می‌توان از نمونه ‌های آن به کیت‌ های آزمایشگاهی، نوار های تست مخصوص و یا دستگاه‌ های دیجیتال از نوع TDS اشاره کرد.

برای اندازه‌ گیری سختی آب معمولا دقت دستگاه‌ های دیجیتال TDS بسیار بالا می باشد و استفاده از این نوع دستگاه در حیطه‌ی آزمایشگاهی بیشتر مرسوم است؛ با توجه به کاربردی که دارد نمونه ‌های کوچک و قابل حمل و خانگی این دستگاه هم در بازار موجود می‌ باشد. برخی از دستگاه‌ های تصفیه آب پیشرفته ‌تر هم به دستگاه TDS مجهز شده ‌اند و متناسب با استاندارد TDS آب آشامیدنی همواره سختی آب تصفیه شده را اندازه ‌گیری می‌کنند.

استاندارد سختی آب

در بررسی سختی آب معمولا این سختی را بر اساس میلی‌گرم در لیتر بررسی می‌کنند و به این شکل که هر درجه از سختی آب معادل یک میلی‌گرم سختی در آب است. استاندارد سختی آب برای یک لیتر آب مطابق با تحقیقات و اعلامیه‌ی سازمان‌ های بهداشت جهانی ۲۰۰ میلی‌گرم بر حسب کربنات کلسیم می ‌باشد و نهایتاً این میزان تا ۵۰۰ میلی‌گرم کربنات کلسیم می ‌تواند باشد که در این حالت آب کمی از نرمی خارج شده و به سمت آب با سختی متوسط حرکت کرده ولی هنوز در رِنج مجاز می ‌باشد.

دستگاه TDS متر

TDS مخفف Total dissolved solids می باشد که به معنی مواد جامد محلول در آب می ‌باشد که در اختصار این عبارت را TDS می‌نامند و از همین رو دستگاه ‌هایی که میزان سختی آب را اندازه ‌گیری می‌ کنند را نیز به نام دستگاه TDS متر می‌شناسند. دستگاه TDS متر بر حسب واحد اندازه‌ گیری PPM کار می‌کند میزان آلاینده‌ های سخت‌کننده‌ی آب به وسیله ی دستگاه‌ TDS متر نشان داده می شود.

بیشتر بخوانید : قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی

در باره ی موادی که باعث سختی می شوند به صورت کلی گفتیم که این مواد سخت‌ کننده‌ی آب به خودی خود برای انسان خطرناک نیست ولی وجود بیش از اندازه‌ ی این مواد می ‌تواند باعث ایجاد بو، مزه و طعم متفاوتی برای آب شود که شاید خیلی مورد پسند افراد نباشد.
بر اساس استاندارد TDS آب آشامیدنی هر چه میزان TDS کمتر باشد، برای سلامتی مفیدتر است. دستگاه TDS متر بر حسب واحد اندازه‌گیری PPM کار می‌کند بر

اساس آن مقدار استاندارد TDS آب آشامیدنی ۳۰ PPM تا ۱۲۰ PPM می‌باشد.
بسیاری از افرادی که از دستگاه تصفیه آب در خانه استفاده می‌کنند با اندازه‌ گیری سختی آب، مقایسه و تست خلوص و سختی آب تصفیه شده با آب مصرفی منزل در شهر تهران متوجه شدند که آب مصرفی در تهران بین ۳۰۰ تا ۷۵۰ PPM سختی دارد و پس از تصفیه آب با دستگاه تصفیه آب خانگی بسته به نوع دستگاه متوجه کاهش شدید این میزان از سختی آب می ‌شوند که دستگاه تصفیه آب مجهز به TDS متر در هر بار این موضوع را به شما یادآوری خواهد کرد.

درباره ی یک دستگاه تصفیه آب مناسب باید بگوییم که این دستگاه قادر است که میزان TDS آب را تا کمتر از ۵۰ PPM کاهش دهد، این همان میزانی است که متخصصان بهداشت آمریکا آن را بهترین نوع آب مصرفی می‌دانند.

راه‌های کاهش TDS آب

استفاده از دستگاه الکترودیالیز: این دستگاه تصفیه آب که مجهز به فیلتر و یا غشایی می باشد و برای آب ‌های با سختی کمتر از ۵۰۰۰PPM بسیار مناسب است.
استفاده از سختی‌گیرهای تبادل یونی: مانند سختی‌گیر رزینی

استفاده از دستگاه تصفیه آب مجهز به فیلتر اسمز معکوس: معمولا این روش بیشتر مورد توجه بوده است زیرا که از دو روش قبل بهتر است.

روش‌های اندازه‌گیری TDS آب

باید که با انجام تصفیه از میزان TDS آب و رسیدن آن به حد مجاز اقدام به تست آب کرد. یکی از بهترین راه ‌ها برای تست دستگاه تصفیه آب خانگی در واقع استفاده از روش تست TDS است تا از این طریق به کیفیت و کارایی دستگاه، پی برد. معمولا روش‌ های زیر برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد

آزمایش کردن آب مصرفی

استفاده از دستگاه TDS متر: این روش مناسب ترین راه برای تست آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آبی که مجهز به TDS نمی ‌باشد است. هرچند برای تست دستگاه تصفیه آب مجهز به TDS هم بد نیست گاهی از این روش بصورت مجزا استفاده شود.

استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی بهترین و مناسب ترین راه برای پایین آوردن میزان TDS آب آشامیدنی می‌باشد. فروش دستگاه تست سختی آب یا دستگاه TDS متر در همه‌ی فروشگاه‌ های معتبر انجام می ‌شود. در حال حاضر بهترین نوع دستگاه تصفیه آب برای کاهش TDS آب دستگاه‌ های تصفیه آب شش مرحله‌ای مجهز به فیلتر اسمز معکوس می‌باشند که برخی از مدل‌های این دستگاه‌ها نیز خود مجهز به TDS می‎‌باشد.

فروش دستگاه تست آب هم از نظر سختی و هم از نظر شیمیایی و میکروبی تنها در فروشگاه‌ های معتبر قابل اطمینان می‌باشد. قیمت دستگاه تست آب TDS و مواد شیمیایی و میکروبی بسته به قابیلت‌ های دستگاه تفاوت دارد. با توجه به همین مسئله بهتر است تا قبل از خرید دستگاه تست آب ابتدا از اعتبار و قابلیت‌ های دستگاه و همچنین ارائه‌ی بهترین قیمت دستگاه تست آب در فروشگاه مطمئن شوید.

پمپ هیدرولیک , قیمت فروش پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک : پمپ هیدرولیک ،با به وجود آوردن جریان پرفشار در مدار،سطح انرژی سیال را بالا می برد.این فشار به وسیله پمپ هیدرولیک خلق نمی گردد بلکه از انجا که جریان سیال باید بر بار های مقاوم عمل کننده های هیدرولیکی (مانند سیلندرها یا موتورهای هیدرولیک) فائق آیند،فشار جریان بالا می رود.

مبنای کار پمپ هیدرولیک ،اعمال متناوب نیروی رانش به بسته های مجزای سیال محبوس شده در فضای بین تیغه های پمپ وپوسته آن و کاهش حجم این بسته ها به زمان جرکت از سمت مکش به سمت تخلیه ودر نتیجه افزایش فشار جریانی می باشد.پس پمپ هیدرولیک بر پایه تغییر حجم محفظه پمپ کار می کند که سیال در آن آب بندی شده است.

قیمت پمپ هیدرولیک

نیروی محرک پمپ هیدرولیک به وسیله موترهای احتراقی و یا الکترومتورها تأمین می گردد.

الکتروموتورها ؛معمولا موترهای جریان متناوب سنکرون می باشند.محدوده سرعت این موتورها بیشتر از ۱۲۰۰تا ۱۸۰۰ rpm است.در برخی از پمپ های هیدرولیک مانند پمپ فرمان هیدرولیک ،این سرعت امکان دارد تا rpm3600 هم افزایش پیدا بکند.در صنایع هوا و فضا ،پمپ هایی با سرعت rpm2000 به کار برده می شوند.در سیستم های متحرک و جاهایی که کمیت وزن و حجم پمپ مهم می باشد،اغلب واحد های کوچک با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلف پمپ هیدرولیک

پمپ های هیدرولیک را می توان به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی نمود:

  1. حجم جابجایی ثابت
  2. حجم جابجایی متغیر

الف- حجم جابجایی ثابت

در پمپ هیدرولیک نوع جابجایی ثابت ،به ازای هر دور گردش شفت ،حج ثابتی از سیال،پمپ می گردد و و فقط عامل افزایش دبی خروجی ،سرعت چرخش شفت می باشد.

این نوع از پمپ ها را نیز می توان به سه دسته زیر تقسیم بندی نمود :

  1. پمپ دنده ای
  2. پمپ پره ای
  3. پمپ پیستونی

پمپ دنده ای

پمپ هیدرولیک دنده ای به دو نوع زیر تقسیم می گردد:

  1. پمپ دنده خارجی
  2. پمپ دنده داخلی
پمپ دنده ای دنده خارجی

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک دنده خارجی

پمپ هیدرولیک دنده ای دنده خارجی شامل دو چرخدنده می باشد که در آن شفت محرک با خار به چرخنده محرک پمپ وصل شده است.چرخنده هرزگرد با چرخنده محرک درگیر می باشدو هر دو باهم می چرخند .دندانه های چرخنده های درگیر با هم ،دریچه های ورودی و خروجی پمپ را نسبت به هم آب بندی می کنند.با گردش چرخنده ها ،در قسمت ورودی پمپ دنده های دو چرخنده از هم باز می گردد.باز شدن دندانه ها یک مکش و انبساط حجمی در این قسمت به وجود آورده و موجب می شود که سیال در اثر فشارهوای مخزن سیال به درون پمپ رانده شود. این سیال بعد در فضای خالی بین دندانه ها ی چرخنده ها و بدنه پمپ ،به طرف دریچه خروجی هدایت می شود.در این قسمت دندانه های دو چرخنده به هم نزدیک شده و موجب می شود سیال به طرف خارج رانده شود.باید دقت شودکه آب بندی بین دندانه ها ی دو چرخنده به روغن اجازه نمی دهد که از وسط پمپ عبور کرده و به قسمت ورودی پمپ باز گردد.

پمپ دنده ای دنده داخلی

پمپ هیدرولیک دنده ای دنده داخلی از یک چرخنده محرک خارجی که درون یک چرخدنده داخلی حلقه ای قرار گرفته و ساخته شده است.با گردش چرخدنده ها ،به علت دور شدن دندانه ها از همدیگر فمکش (به علت انبساط حجم) به وجود آمده و سیال به دلیل فشار هوا به درون پمپ رانده می شود.در این پمپ نیز ،سیال در فضای بین دندانه ها و دیواره هلالی جابه جا شده و از دریچه خروجی پمپ خارج می شود.دیواره هلالی ،دندانه های چرخدنده داخلی را آب بندی می نماید.به علت نوع طراحی ،این پمپ ها را نمی توان با حجم جابجایی قابل تنظیم کرد.

پمپ هیدرولیک دنده داخلی

پمپ هیدرولیک پره ای (بالانس)

پمپ هیدرولیک پره ای از دو بخش اصلی بدنه و روتورتشکیل شده است.پره ها در شیار های روتور جای گرفته اند و در این شیار ها به شعاعی می لغزند.روتور با خار به شفت اصلی پمپ وصل شده است و به همراه آن می چرخد .با گردش روتور ،پره ها به علت نیروی گریز از مرکز (که برخی مواقع با نیروی فنر یا فشار سیال نیز تقویت می گردد) به دیواره داخلی بدنه پمپ می چسبند.روتور نسبت به بدنه پمپ به شکل خارج از مرکز قرار گرفته است بنابراین در زمان چرخش روتور ،پره ها به داخل و خارج جابجا می شوند.به هنگام گردش روتور ،فضای بین پره ها و بدنه پمپ در بخش ورودی انبساط پیدا کرده ومکش ایجاد شده در این قسمت و فشار اتمسفر داخل مخزن سیال هیدرولیک ،موجب می شود سیال به داخل پمپ رانده شود.سیال در فضای خالی بین پره ها و بدنه جابه جا شده و به طرف دریچه خروجی هدایت می شود.

پمپ هیدرولیک پره ایعملکرد پمپ هیدرولیک پره ای

بالانس : در پمپ هیدرولیک پره ای بالانس عدم تعادل نیرو حذف شده است.سطح داخل بدنه این نوع از پمپ ها ،دارای فرم بیضوی می باشد و این فرم باعث می شود که در یک بار گردش شفت پمپ ،پره ها دو بار درون شیار های روتور جابه جا شوند.بدین ترتیب نیاز است در این پمپ ها دو دریچه وردودی در هم ادغام شده ،به شکلی که بر روی بدنه پمپ عملا یک دریچه ورودی و یک دریچه خروجی دیده می شود.این طرح موجب می شود که فشار به صورت مساوی در طرفین پمپ (در دو طرف شفت اصلی پمپ) به وجود آید.بدین صورت نیروی متعادلی به شفت اصلی پمپ وارد شده و به اصطلاح پمپ بالانس می باشد.این پمپ های پره ای تحمل فشارها وسرعت های بیشتری نسبت به پمپ های پره ای غیر بالانس دارا می باشند .چون سایش یاتاقان شفت اصلی پمپ در حد نرمال است.

پمپ پیستونی

پمپ هیدرولیک پیستونی

پمپ هیدرولیک پیستونی به سه دسته زیر تقسیم می شود:

  1. پمپ پیستونی رادیال
  2. پمپ پیستونی آکسیال(باسواش پلیت ثابت)
  3. پمپ پیستونی کمر خمیده
پمپ پیستونی رادیال

در پمپ هیدرولیک پیستونی رادیال ،پیستون ها به شکل شعاعی نسبت به شفت اصلی پمپ قرارگرفته اند.پیستون های تعبیه شده در بلوک سیلندر محیطی ،حرکت رفت وبرگشت انجام می دهند .ورود و خروج سیال به محفظه هر سیلندر به شکل جداگانه وبه وسیله سوپاپ های یک طرفه انجام می گردد و سپس تمامی ورودی ها به هم وهمه خروجی ها نیز به هم وصل می شوند.در برخی طرح ها ای یک ورودی ویک خروجی و هر کدام ،از یک سوپاپ جهت مکش و تخلیه استفاده می گردد.

پمپ پیستونی آکسیال

در پمپ هیدرولیکی پیستونی آکسیال ،پیستون ها به شکل موازی با محور اصلی پمپ قرار گرفته است.پیستون ها در پیرامون محور اصلی پمپ و بر روی محیط یک دایره قرار می گیرند .گردش محور اصلی پمپ موجب می شود که پیستون ها و سیلندر آن ها نیز به گردش در آیند.زمان گردش محور اصلی ،بدنه پمپ ،درپوش انتهایی و کفشک پشت پیستون ها ثابت باقی می مانند.پیستون ها بر روی سطح سواش پلیت،که به شکل مایل قرار گفته است ،می لغزند.بدین صورت در اثر گردش محور اصلی پمپ ،پیستون ها یک حرکت عقب –جلو در سیلندر خود انجام میدهند.در حرکت پیستون به عقب در ۱۸۰ درجه از گردش محور پمپ ، روغن به درون سیلندر کشیده شده و در حرکت پیستون به جلو ۱۸۰ درجه بعدی ،روغن به دریچه خروجی پمپ رانده می گردد.دریچه های ورودی و خروجی روغن در این پمپ ها ،به شکل شیارهای نیم دایره ای مجزایی ،بر ر.ی درپوش انتهایی پمپ ایجاد شده اند حجم جابجایی یک پمپ پیستونی اکسیال را می توان با دانستن طول کورس جابجایی هر پیستون ،قطر هر پیستون و تعداد پیستون ها مشخص نمود.

پمپ هیدرولیک آکسیال

پمپ پیستونی کمر خمیده

در پمپ هیدرولیک پیستونی کمر خمیده ،شفت اصلی پمپ ،پیستون ها و بارل با هم می پرخند .اما در این نوع پمپ ،به جای سواش پلیت،بارل به شکل زاویه دار قرار گرفته است.در این پمپ زاویه قرار گیری بارل نسبت به محور شفت ثابت می باشد.

ب- حجم جابجایی متغیر

در پمپ هیدرولیک از نوع جابجایی متغیر به غیر از سرعت چرخش شفت،مکانیزم داخلی پمپ نیز بر حجم سیال خروجی تاثیرگذار می باشد.یعنی در یک دور ثابت گردش شفت دبی خروجی می تواند متفاوت باشد.

  1. پمپ پره ای (غیر بالانس)
  2. پیستونی

پمپ پره ای (غیر بالانس)

طرح پمپ پره ای غیر بالانس به شکلی می باشد که می توان حجم جابجایی ان ها را تنظیم نمود.این کار را می توان با تغییر میزان عدم هم محوری روتور نسبت به بدنه پمپ انجام داد.زمانی که روتور نسبت به بدنه پمپ به شکل هم محور قرار گیرد،حجم جابجایی پمپ صفر خواهد شد.در این شرایط ،تمامی پره ها به یک اندازه از شیار های روتور خارج می شوند و تغییر حجمی در فضای بین پره ها و بدنه پمپ ایجاد نخواهد شد ودر نهایت جریانی نیز در خروجی پمپ به وجود نمی آید.برای پمپ های پره ای از آن لحاظ غیر بالانس خوانده می شود که محفظه های تحت فشار پم ،در یک طرف شفت محرک پمپ قرار دارند.دریچه خروجی پمپ تحت فشار می باشد،در صورتی که دریچه ورودی پمپ در پایین در حال مکش می باشد.این عدم تعادل در دو طرف شفت پمپ موجب می شود که یک نیروی دایمی در یک جهت به یاتاقان شفت وارد شده و در سرعت ها و فشار های زیاد ،باعث سایش اجزای پمپ و لرزش آن ها شود.به همین خاطر،پمپ های پره ای غیر بالانس برای استفاده در فشارهای پایین مناسب مب باشند.

پمپ پیستونی

پمپ های پیستونی دبی متغیر به سه دسته زیر تقسیم میشود:

  1. پمپ پیستونی رادیال
  2. پمپ پیستونی آکسیال(با سواش پلیت زاویه گیرنده)
  3. پمپ پیستونی کمر خمیده

پمپ پیستونی رادیال

در صورتی که مقدار خروج از مرکز بین روتور و بلوک سیلندر یا بین یاتاقان خارج از مرکز و بلوک سیلندر ،ثابت باشد،پمپ از نوع جابجایی ثابت خواهد بود.در صورتی که مقدار خروج از مرکز پمپ تغییر نماید ،پمپ جابجایی متغیر خواهد بود.

پمپ پیستونی آکسیال(با سواش پلیت زاویه گیرنده):

با تعبیه نمودن یک مکانیزم تغییر دهنده زاویه سواش پلیت پشت پیستون ها ، می توان حجم جابجایی یک پمپ را تغییر داد.این مکانیزم در حقیقت حرکت هر پیستون را تغییر می دهد . زاویه سواش پلیت را در این پمپ می توان با استفاده از یم پیستون تنظیم کننده ،کنترل نمود.

هنگامی که محور سواش پلیت نسبت به محور شفت دارای زاویه باشد،حجم جابه جایی پمپ افزایش پیدا می کند.اگر محور سواش پلیت با محور شفت در یک راستا باشد،در این صورت پیستون ها به هیچ عنوان جابجا نمی شوند و بنابراین حجم جابجایی صفر است.در این پمپ ها به آسانی با تنظیم زاویه سواش پلیت می توان حجم جابجایی را از صفر تا حداکثر تغییر داد.

پمپ پیستونی کمر خمیده

در این نوع از پمپ هیدرولیک ،شفت اصلی پمپ ،پیستون ها و بارل با هم می چرخند ،اما در این نوع پمپ، به جای سواش پلیت ،بارل به شکل زاویه دار قرار گرفته است.طول کورس حرکت پیستون ها ،با تغییر زاویه بین شفت اصلی پمپ و بارل تغییر می یابد.زاویه بارل از طریق جابجایی ولو پلیت قرار گرفته بر روی درب پمپ به وسیله مکانیزم رگلاتور و پیستون تعبیه شده درون درب پمپ تغییر می یابد.